Autor: Miron
 
Téma: Pole / 4.26.18-19 / Nechránené dvierka

Myšlienky... 205/2020

            Svätý Pimen Veľký povedal jednému mníchovi, ktorý zápasil s telesnými vášňami: „Ak mních vládne svojmu žalúdku a jazyku, a varuje sa potulovania, nikdy nezomrie“ smrťou duše, ktorá chňapne po každom, kto padne do hriechu smilstva. Pod potulovaním starec mieni rozptýlený život, bezstarostné konverzácie, množstvo priateľstiev a všetko, čo zapaľuje túžby tela.



            Svätý Izaiáš Pustovník povedal, že zápas so žiadostivosťou sa stáva intenzívnejším ako výsledok týchto piatich dôvodov: mnohovravnosť, márnomyseľnosť, nadmerný spánok, luxusné oblečenie a prejedanie. Dva faktory sú zvlášť zodpovedné za zapálenie mocných a nebezpečných telesných túžob – potulný život (ako ho opísal svätý Pimen) a prejedanie. Je ťažké rozhodnúť, ktorý z nich je horší! I jeden i druhý vedú k zatrateniu. Ktokoľvek sa podriadi jednému alebo druhému, nebude schopný vytrvať vo vojne proti prirodzenosti. Pre nadobudnutie čistoty človek musí odmietnuť i jedno i druhé. (Pole, kapitola 26, odstavec 18-19.)



            Keď v rámci duchovného vedenia ponúkam tieto a podobné rady svätých Otcov, reakciou je vždy určité prekvapenie. „Ako súvisí mnohovravnosť, márnomyseľnosť, spánok s telesnými pokušeniami?“ Priznám sa, že nie je ľahké dať uspokojivé vysvetlenie. Je to preto, že tieto rady sú výsledkom skúsenosti tisícok asketikov, ktorí vybadali, že zanedbávanie opatrnosti v týchto veciach spôsobilo silnejší zápas s telesnými vášňami.



            Môže však pomôcť tento obraz. Ak obrancovia mesta očakávajú útok nepriateľa a opevnia hlavnú bránu, nepriateľ lišiacky obíde dookola a hľadá, či nenájde nejaké nestrážené dvierka. Ak áno, tak zaútočí z tejto strany. Podobne človek, ktorý bojuje s tesnými vášňami, zvyčajne je pripravený na priamy útok. Ak však je nepozorný v chránení sa pred inými vášňami, tie potom predstavujú nechránené a často priam otvorené dvere pre útok nepriateľa. Čistotu nemožno dosiahnuť len sústredením sa len na jednu oblasť duchovného života.



© Miron Keruľ-Kmec ~ www.homily-service.sk