10.júl 2020

     MENU

Úvod
YouTube
Facebook
Podcast
Kontakt


Vyhľadávanie v archíve: fulltextové vyhľadávanie (aj v tele textu)


Vyhľadávanie v Svätom Písme:
     NA ZAMYSLENIE

    „Merajme prácu podľa seba, a nie seba podľa práce.”

~SV. JÁN Z KRÍŽA ~

19.06.2020 - Miron
čítanosť9 reakcie0
(Share 2 0)


Téma: Pole / 4.25.5-6 / Rozbitie škrupiny

Myšlienky... 177/2020

            Seba obviňovanie je pravou mníšskou prácou, je to modlitba srdca, ktorá kladie odpor chorému stavu našej padnutej prirodzenosti, kvôli ktorej všetci ľudia, dokonca i verejní hriešnici, snažia sa o zdanie spravodlivosti a o jej potvrdenie všetkými druhmi ľstivého intrigánstva. Seba obviňovanie spôsobuje násilie padnutej prirodzenosti, tak ako je modlitba a ostatné asketické námahy, skrze ktoré „trpí nebeské kráľovstvo násilie a násilníci sa ho zmocňujú“ (Mt 11, 12).



            Na začiatku sebaobviňovanie je uskutočňované mechanicky; je vyslovené jazykom bez sprevádzajúcich pocitov v srdci, ba niekedy i v protiklade k dispozícií srdca. Neskôr, trošku po troške, srdce začne byť priťahované slovami seba obviňovania. Nakoniec, seba obviňovanie je vyrieknuté s celou dušou s pocitom veľkej ľútosti. Zakryje nedostatky a hriechy blížnych pred našimi očami, zmieri nás so všetkými ľuďmi a všetkými okolnosťami, privedie rozptýlené myšlienky ku konaniu pokánia, daruje pozornú modlitbu plnú ľútosti, inšpiruje a vyzbrojí s neprekonateľnou silou trpezlivosti. (Pole, kapitola 25, odstavec 5-6.)



            Svätý Ignác Briančaninov upozorňuje, že sebaobviňovanie – tak ako všetky asketické námahy – sú pre človeka na začiatku cudzie a neprijateľné. Preto je potrebné vyvinutie určitého násilia proti vzpierajúcemu sa srdcu a nedať sa odradiť, že toto asketické cvičenie hneď neprináša očakávané ovocie. Svätý Ignác Briančaninov približuje postupnosť akýchsi stavov, ktoré charakterizuje osvojovanie si  každého asketického cvičenia. Prvým je seba obviňovanie konané iba ústami, bez účasti srdca. Druhým je stav, kedy srdce objaví hodnotu tohto zmýšľania a vzdáva sa svojho vzdoru. Tretím je stav, kedy duša, dalo by sa povedať, že celé bytie človeka s veľkou ľútosťou volá k Bohu o milosrdenstvo, pre vnímanie svojho hriešneho stavu. Svätý Ignác Briančaninov hovorí, že v tento stav prináša veľa ovocie, ktoré urýchľujú rast vo svätosti.



            Niektorí svätí hovoria o tomto procese ako o rozbití škrupiny. Prirovnávajú to ku kuriatku, ktoré je ešte vo vajíčku a musí prelomiť škrupinu, ktoré ho oddeľuje od sveta. Padnutá prirodzenosť vytvára podobnú škrupinu, ktoré musí byť prelomená, aby sa človek otvoril pre nový život a rast k duchovnej dospelosti.


27.03.2004 | Čítanosť(1525)
Téma: Pokoj / Trpezlivosť
01.03.2006 | Čítanosť(1342)
Téma: Láska / Trpezlivosť


© 2003 - 2020 Miron Keruľ - Kmec
Stránka je umiestnená na WebGlobe.
webdizajn
Computer and internet Computer and internet