29.máj 2020

     MENU

Úvod
YouTube
Facebook
Podcast
Kontakt


Vyhľadávanie v archíve: fulltextové vyhľadávanie (aj v tele textu)


Vyhľadávanie v Svätom Písme:
     NA ZAMYSLENIE

    Život sa skladá z množstva malých mincí. Kto ich vie dobre obracať, vlastní veľký majetok.

~Jean Anouilh ~

15.03.2020 - Miron
čítanosť27 reakcie0
(Share 10 0)


Téma: Pole / 4.23.21-25 / Prirodzený následok asketizmu

Myšlienky... 111/2020

            Učeník: Predpokladajme, že žitie evanjeliových prikázaní vedie človeka k poznaniu a uznaniu vlastnej hriešnosti; ale ako môže človek dosiahnuť úroveň, že sa pokladá za väčšieho hriešnika než iní ľudia, medzi ktorými sú hrozní zločinci a zlosynovia?



            Starec: To je prirodzený následok asketizmu. Ak máme dve veci pred svojimi očami a jednu z nich skúmame so všetkou možnou a neustálou pozornosťou a o druhú sa vôbec nezaujímame, potom máme veľmi presné a konkrétne chápanie prvej veci a iba veľmi povrchné poznanie o druhej. Kto žije podľa prikázaní Evanjelia, neustále pozerá na vlastnú hriešnosť; skrze jej vyznanie Bohu a slzy skúša objaviť v sebe viac zranení a neporiadku. Dokonca keď s Božou pomocou ich objaví, usiluje sa nájsť ďalšie, hnaný túžbou obsiahnuť čistotu, ktorá sa páči Bohu. Nepozerá na hriechy druhých. Ak pri nejakej príležitosti zbadá hriech blížneho, tak ten pohľad bude tak povrchný, aký majú ľudia zaujatí veľmi zvláštnou úlohou. Vnímajúc svoj život, celkom prirodzene a logicky uzná, že je najhorší zo všetkých hriešnikov. Otcovia vyžadujú od nás nadobudnutie takejto dispozície.



            Bez tohto sebahodnotenia svätí Otcovia vyhlasujú modlitbu za neužitočnú. Istý mních povedal svätému Sisoesovi Veľkému: „Vnímam, že som dosiahol neprestajnú spomienku na Boha.“



            Ten svätý muž mu povedal: „Nie je dobré, že tvoje myšlienky sú vždy s Bohom. Je dobré vnímať seba samého nižšie, než celé stvorenstvo.“



            Základom modlitby je hlboká pokora. Modlitba je v podstate vzlykanie a plač pokory. Kde je nedostatok pokory, modlitba robí človeka náchylného na sebaklam a dokonca i na démonickú ilúziu. (Pole, kapitola 23, odstavec 21-25.)



            Svätý Ignác Briančaninov prináša nádhernú odpoveď na otázku, ktorú si kladú mnohí pri čítaní diel svätých Otcov alebo životov svätých. Veľká skrúšenosť srdca nad vlastnou hriešnosťou sa zdá nepochopiteľná, keď vidíme čnostný život svätca. Dokonca niekedy príde pokušenie pochybovať o úprimnosti ich postoja. Svätý Ignác Briančaninov však všetko uvádza na správnu mieru. Nepriamo nám hovorí, že toto nepochopenie a pochybovanie vzniká z jednoduchého dôvodu. Dávame príliš pozornosti tým, ktorí sú okolo nás a prehliadame defekty vo vlastnom srdci. Svätci konali opačne. Plnú pozornosť venovali defektom svojho srdca a jeho očisťovaniu a preto sa nevenovali skúmaniu sŕdc svojich blížnych.



            Toto poučenie nie je len odpoveďou i možno na našu otázku, ale je aj kľúčom, podľa ktorého môžeme posúdiť, kde sa nachádzame vo svojom duchovnom živote. Čomu teda venujeme viac pozornosti: defektom vlastného srdca alebo defektom sŕdc našich blížnych.


Čítanosť(204)
Sv. Mikuláš  
28.07.2003 | Čítanosť(1312)
Téma: Pokora
04.10.2003 | Čítanosť(2497)
Hriech
06.10.2003 | Čítanosť(2199)
Čnosť


© 2003 - 2020 Miron Keruľ - Kmec
Stránka je umiestnená na WebGlobe.
webdizajn
Computer and internet Computer and internet