7.apríl 2020

     MENU

Úvod
YouTube
Facebook
Podcast
Kontakt


Vyhľadávanie v archíve: fulltextové vyhľadávanie (aj v tele textu)


Vyhľadávanie v Svätom Písme:
     NA ZAMYSLENIE

    Ako loď, keď zloží svoj náklad, slobodne sa kolíše na vlnách a rýchlo kĺže vpred pod náporom vetra: tak aj „umŕtvovaná“ duša, ktorá zložila ťarchu hriechov a zlých žiadostivostí, sa slobodne a ľahko uberá k Bohu.

~bl. Józef Sebastian Pelczar~

10.01.2020 - Miron
čítanosť29 reakcie0
(Share 3 0)


Téma: Sv. Izák Sýrsky / Homília 27.5-8. / Sebadôvera je smrteľným jedom

Myšlienky... 6/2020

            Dvadsiata siedma homília ponúka náročný text a nie je jednoduché absorbovať v úplnosti učenie, ktoré podáva. Čitateľa to však nesmie znechutiť, pretože v nasledujúcich homíliách sa svätý Izák Sýrsky k tomuto učeniu vracia a podrobne ho vysvetľuje. Jeho jadrom je vysvetlenie rôznych stavov ľudského srdca, úlohy vôle a Božej milosti. Stojí za to počkať si na jeho detailnejšie vysvetlenie v ďalších homíliách. Predsa len z tejto časti si môžeme vziať dôležité upozornenie pre duchovný život. Svätý Izák hovorí, že úsilie o očisťovanie srdca a mysle otvára človeka pre stále hlbšie chápanie duchovných vecí. Tento proces je však sprevádzaný určitým nebezpečenstvom. Svätý Izák hovorí:



            „Je prípadom mnohých sŕdc, že akonáhle sa v nich zrodí sebadôvera, stávajú sa ako človek, ktorý požil smrteľný jed. Preto i pre skutočných a úprimných synov desať dielov lásky ba malo byť zmixované s piatimi dielami bázne. Prirodzenosť, ktorá je predmetom nedôslednosti, nie je postačujúca prijať dokonalosť božskej pravdy alebo úplne spoznať vôľu, ktorú Boh má pre rozumné bytia. Dokonca muži ako Pavol a jemu podobní, neboli toho schopní, dokiaľ neprišiel čas, keď táto nedôslednosť nebola vzatá, aby prirodzenosť nebola viac odvádzaná jej vplyvom.“



            Otvorenie duše pre chápanie duchovných vecí vedie k pokušeniu prílišnej sebadôvery. Je to reakcia padnutej ľudskej prirodzenosti, ktorá je ešte pod vládou vášní. Preto tak trochu básnicky svätý Izák hovorí o lieku, ktorý si máme naordinovať. Na desať dielov lásky – to znamená poznania zhora – máme dať päť dielov bázne. Tento stav hlbokého rešpektu voči Bohu alebo doslova strachu pred Ním, nedovolí našej prirodzenosti, aby bola oklamaná našepkávaním pokušenia, ktoré vedie k prílišnej sebadôvere. Hovorí, že aj svätci formátu svätého Pavla, čelili tomuto problému, kým nedošli k zrelosti duchovného života, kedy táto nedôslednosť a nestálosť ľudskej prirodzenosti Bohom odstránená.



            Udržiavanie tých piatich dielov sa odohráva vernosťou v dodržiavaní našich duchovných aktivít a asketických cvičení.



© 2003 - 2020 Miron Keruľ - Kmec
Stránka je umiestnená na WebGlobe.
webdizajn
Computer and internet Computer and internet