27.apríl 2018

     MENU

Úvod
YouTube
Kontakt


Vyhľadávanie v archíve: fulltextové vyhľadávanie (aj v tele textu)


Vyhľadávanie v Svätom Písme:
     FACEBOOK

     NA ZAMYSLENIE

    Ak si človek pri modlitbe nespomína na svoje konanie, namáha sa so svojou modlitbou zbytočne.

~opát Nilos ~

18.03.2018 - Miron
čítanosť66 reakcie0
(Share 8 0)


Téma: Pole / 1.2.3 / Čítanie / Evanjelium / V duchovnom živote panuje poriadok

Myšlienky... 89/2018

            Nemysli si, že tieto najsvätejšie knihy, štyri Evanjelia, začínajú s Evanjeliom podľa Matúša a končia podľa Jána. Matúša sa sústredil viac na to, ako uskutočňovať Božiu vôľu a jeho učenie je zvlášť vhodné pre tých, ktorí práve začínajú kráčať Božou cestou. Ján vysvetľuje obraz zjednotenia Boha s človekom, ktorý je obnovený prikázaniami. To je pochopiteľné pre tých, ktorí už mali úspech na Božej ceste. (Pole, kapitola 2, odstavec 3.)



            Tieto slová svätého Ignáca Briančaninova nás musia zaraziť. Ale ako skúsený duchovný vodca , ktorý pozná duchovné zákonitosti, nebojí sa nás viesť smerom, s ktorým možno v duchu nesúhlasíme. Možno si hovoríme: „Prečo by sme mali opomínať čítanie Evanjelia svätého Jána?“ Svätý Ignác nám to rozhodne nezakazuje, len pripomína, že toto Evanjelium môžeme začať chápať, keď pokročíme na ceste duchovného života. Znovu si musíme uvedomiť, že svätí Otcovia chápu poznanie trochu odlišne, než ho chápeme my, ktorí sme odchovaní myslením západnej civilizácie. Poznať pre nás znamená intelektuálne sa zmocniť nejakej pravdy. Svätí Otcovia pod poznaním chápu aktivitu „nous“ – teda schopnosť počuť Boží hlas a chápať božskú pravdu bezprostrednou skúsenosťou alebo jednoduchým poznaním. Svätý Makarian hovorí, že nous je orgánom kontemplácie – okom duše.



            Svätý Izák Sýrsky učí: „Tí, ktorí na ceste života sú vedení božskou milosťou, aby boli osvietení, sú si vždy vedomí niečoho ako noetického lúča svetla vloženého medzi napísané riadky, ktorý uschopňuje myseľ rozlíšiť jednoduché slová od tých, ktoré majú veľký význam pre osvietenie duše.“



            Práve toto má na mysli svätý Ignác, keď hovorí, že Evanjelium svätého Jána je pochopiteľné pre tých, ktorí pokročili na Božej ceste. V duchovnom živote panuje určitý poriadok. Nie je správne očakávať, že pochopíme „väčšie veci“, keď sme ešte nezvládli základné, pod ktorými svätý Ignác myslí predovšetkým napĺňanie prikázaní.


25.06.2003 | Čítanosť(1026)
Téma: Evanjelium / Sloboda
25.06.2003 | Čítanosť(817)
Téma: Evanjelium
11.02.2004 | Čítanosť(638)
Téma: Evanjelium


© 2003 - 2015 Miron Keruľ - Kmec
Stránka je umiestnená na WebGlobe.
webdizajn
Computer and internet Computer and internet