17.november 2018

     MENU

Úvod
YouTube
Kontakt


Vyhľadávanie v archíve: fulltextové vyhľadávanie (aj v tele textu)


Vyhľadávanie v Svätom Písme:
     FACEBOOK

     NA ZAMYSLENIE

    Keď sa nám vidí vecou neľahkou alebo nemožnou obrátiť sa k Bohu pre množstvo našich hriechov, pripomeňme si a uvážme, ako Pán, keď ešte chodil po zemi, svojou dobrotivosťou vracal slepým zrak, liečil všelijaké choroby, hluchým dával sluch, kriesil mŕtvych, ktorí už takmer hnili a pod. Preto tým viac navráti dušu, ktorá sa k nemu obracia, hľadá jeho milosrdenstvo a prosí ho o pomoc. Pretože ten, ktorý stvoril telo, stvoril aj dušu; a ako vtedy, keď prebýval tu na zemi, tým všetkým, ktorí k nemu prichádzali a u neho hľadali pomoc a uzdravenie, svoju dobrotu štedro prejavoval, - to isté urobí i vo veciach duchovných. Pretože, keď telám, ktoré hynú a umierajú, prejavoval také milosrdenstvo, tým viac prejaví milosrdenstvo duši nesmrteľnej, nehynúcej, ktorá sa k nemu priblíži, bude jeho pomoc hľadať a o jeho milosrdenstvo prosiť.

~sv. Makar Egyptský, pustovník, +390 ~

26.07.2017 - Miron
čítanosť544 reakcie0
(Share 79 0)


Téma: Sv. Izák Sýrsky / Homília 3.3.1 / Duchovný život / Očistenie od vášní

Myšlienky... 122/2017

            Svätý Izák Sýrsky spolu s mnohými svätými Otcami hovorí, že prirodzenou povahou duše je byť Božím obrazom. Vášne sa prebudili po prvom hriechu. Teofán Zátvorník definuje vášeň týmito slovami: „Dispozícia k hriechu, náklonnosť k zlému teda vášeň je pevná a stála túžba hrešiť istým spôsobom; je to záľuba v hriešnych skutkoch.“



            Cieľom kresťanskej praxe je očistenie od vášní. Svätý Izák hovorí, že toto oslobodenie vedie dušu späť do jej prirodzeného stavu a je schopná chápať Božie stvorenie ako zmyslami tak aj noeticky.



            Evanjelium hovorí o nutnosti vnútorného pokoja. Svätý Klement Alexandrijský predkladá tento pokoj – stav bez vášní – apatiu ako ideál kresťanskej askézy. Apatia neznamená necitlivosť či nemožnosť trpieť. Evargius hovorí, že apatia neznamená potlačenie hnevlivej reakcie ani potlačenie schopnosti po niečom túžiť. Ide o očistenie týchto vášní. Praxis - askézu definuje ako duchovnú metódu, ktorá očisťuje vášnivú časť duše, aby reagovala prirodzeným spôsobom: túžba sa má obracať k čnosti, hnev má bojovať proti démonom. Svätý Izák definuje apatiu takto: „Čo je ľudská apatia? Neznamená to necítiť vášne, ale nesúhlasiť s nimi.“



            Oslobodenie od vášní je náročný duchovný boj. Svätý Izák neustále pripomína tri hlavné zbrane, ktoré pomáhajú tento boj vyhrať: askéza, stíšenie a samota. Tieto tri zbrane umŕtvujú zmysly, z ktorých vychádzajú vášne. Tento zápas vracia dušu do je prirodzeného stavu. Rastie v čnostiach, ktoré nás identifikujú s Kristom. Ježiš sa neodlišuje od čnosti. On je Spravodlivosť, Múdrosť, Pravda. Kristus je Čnosť. Ten, kto má čnosti, má účasť na samotnom Kristovi.


20.11.2003 | Čítanosť(1484)
Téma: Duša / Poriadok / Svet
25.06.2003 | Čítanosť(943)
Téma: Duša
27.06.2003 | Čítanosť(3004)
Duchovný život


© 2003 - 2015 Miron Keruľ - Kmec
Stránka je umiestnená na WebGlobe.
webdizajn
Computer and internet Computer and internet