24.august 2017

     MENU

Úvod
YouTube
Kontakt


Vyhľadávanie v archíve: fulltextové vyhľadávanie (aj v tele textu)


Vyhľadávanie v Svätom Písme:
     FACEBOOK

     NA ZAMYSLENIE

    Byť kresťanom znamená spojiť sa s Kristom ako s niekým, koho dôverne poznám, koho vášnivo milujem a komu hrdinsky slúžim.

~R. Claude ~

22.03.2017 - Miron
čítanosť148 reakcie0
(Share 29 0)


Téma: Sv. Izák Sýrsky / Homília 1.23.2 / Gal 5, 24/ Duchovný život / Klam v duchovnom živote

Myšlienky... 63/2017

            Svätý Izák Sýrsky hovorí, že jestvuje akýsi poriadok v duchovnom raste, ktorý sa začína očisťovaním skrze pokánie, pokračuje uzdravovaním vášní a rastom v čnostiach. Tento proces veľmi pekne opísal svätý Ján Klimak vo svojom diele Rebrík. Tridsať stupienok rebríka predstavuje tridsať krokov pre rast v duchovnom živote. Zaujímavé je, že svätý Ján Klimak na konci prvého kroku, ktorým je odpútanie sa od sveta, hovorí, že bez uskutočnenia tohto kroku nie je možné vystúpiť vyššie. Svätý Izák však pripúšťa túto možnosť. Nie je v tom však žiadne protirečenie. Svätý Izák hovorí, že Boh môže svojou milosťou vstúpiť do duše človeka predtým než prejde všetkými fázami rastu, ale napriek tomu človek nesmie prestať so svojim úsilím a ak nechce prísť o tento dar má pokračovať na ceste duchovného rastu.



            Táto poznámka je veľmi dôležitá, pretože v duchovnom snažení môžeme byť vtiahnutí do klamu. Biskup Ignác Briančaninov vo svojom diele Aréna hovorí dvoch základných formách tohto klamu.



            Prvá a veľmi pôsobivá forma môže nastať, keď sa človek usiluje o vyšší duchovný stav alebo o duchovné vízie bez toho, aby bol predtým očistený od vášní a spolieha sa len na svoj úsudok. Takým dáva diabol veľmi pôsobivé „vízie“. Patristická literatúra dáva veľké množstvo príkladov mníchov – askétov, ktorí podľahli tomuto klamu a hoci aj navonok disponovali úžasnými schopnosťami a „darmi Svätého Ducha“, skončili ako pomätení a dokonca niektorí spáchali samovraždu.



            Druhá forma klamu, je menej navonok pôsobivá, ale o to viac rozšírenejšia. Je to klam, ktorý svojej obeti neponúka veľké vízie a veľké dary, ale iba nadšené náboženské pocity. Ide o akúsi eufóriu srdca a mysle pri nejakej náboženskej aktivite. Svätý biskup Ignác tento stav pokladá za klam v prípade, že človek neprešiel pokáním, sebazaprením, bez ukrižovania tela s jeho vášňami a túžbami (por. Gal 5, 24). Tento nadšený pocit, táto eufória pri zanedbaní pokánia vedie ku komunikácií so satanom a stáva sa zdrojom infekcie nenávisti voči Svätému Duchu.



            Toto varovanie skúsených znalcov duchovného života je veľmi dôležité v súčasnosti, keď mnohé aktivity ponúkajú akúsi skratku k získaniu veľkých darov a duchovného nadšenia. Skúsenosť svätých askétov v každej dobe života Cirkvi hovorí, že v duchovnom živote nejestvujú takéto skratky. Mali by sme byť teda veľmi opatrní, keď nám niekto sľubuje nadobudnutie „darov Svätého Ducha“ skrze párhodinové zhromaždenie. A tiež by sme mali byť veľmi podozrievaví k vlastným pocitom duchovného nadšenia, zvlášť keď vieme, že sme len sotva nastúpili na cestu pokánia.


27.05.2011 | Čítanosť(3991)
Téma: Človek / Duchovný život
27.06.2003 | Čítanosť(2600)
Duchovný život
16.06.2003 | Čítanosť(1730)
Gal 5, 16-26
16.06.2003 | Čítanosť(1472)
Gal 5, 1-15


© 2003 - 2015 Miron Keruľ - Kmec
Stránka je umiestnená na WebGlobe.
webdizajn
Computer and internet Computer and internet