22.október 2018

     MENU

Úvod
YouTube
Kontakt


Vyhľadávanie v archíve: fulltextové vyhľadávanie (aj v tele textu)


Vyhľadávanie v Svätom Písme:
     FACEBOOK

     NA ZAMYSLENIE

    Kto hovorí a premýšľa o zlej veci, ktorú urobil, myslí na ohavnosť, ktorej sa dopustil, a na čo kto myslí, tým je tiež zaujatý - celou svojou dušou je úplne zaujatý v tom, na čo myslí, a tak je ešte stále v zajatí tej ohavnosti. A istotne nebude schopný sa obrátiť, pretože jeho duch zhrubne a jeho srdce napučí, a okrem toho môže ne neho prísť smutná nálada. Čo by ste chceli? Hrabte sa v blate tej, alebo onej cesty, je to vždycky blato. Hrešili sme, alebo nehrešili - aký zisk budeme z toho mať na nebesiach? V dobe, kedy som premietal o svojej zlobe, mohol som navliekať perly pre nebeskú radosť. To je, prečo je písané: „Zanechajte zlo a konajte dobro!“ - odvráťte sa od zla úplne, nezotrvávajte v myšlienkach na jeho ceste a robte dobro! Urobili ste chybu? Potom ju vyvážte tým, že urobíte niečo správneho.

~I. Meier ~

23.06.2006 - Miron
čítanosť1249 reakcie0
(Share 272 0)


Téma: 3. nedeľa po ZSD / Mt 6, 22-33

Homília

AI      Mnohokrát dokážeme spoznať, čo sa skrýva v srdci druhého človeka. Prezradí sa spôsobom, ktorým rozpráva a koná. Duchovný stav človeka preráža navonok.
KE      Keď nás Ježiš Kristus dnes upozorňuje na dôležitosť správneho životného postoja, cítime, že musíme s jeho budovaním začať vo svojom vnútri.
DI      Čím je pre telesnú činnosť zrak, tým je pre duchovnosť rýdze myslenie. Bez neho nie je možné vnímať duchovné hodnoty a to znamená zastavenie pokroku v duchovnom živote. Musíme si preto dávať pozor, aby „oko“ našej duše bolo čisté. Učitelia duchovného života svorne hovoria, že k tomu je potrebné nestále strážiť svoje myšlienky a nedovoliť, aby sa v srdci zakorenila zlá myšlienka. Ak sa to stane, potom sa to zákonite odrazí v živote človeka.
PAR      Pekne to vysvetľuje starec Paisij, keď mu predložili tento problém:
      „Otče, neustále nám hovoríte, aby sme mali dobrú myšlienku. Povieme vám však jeden prípad a uvidíme, čo nám poradíte, aby sme odpovedali. Prichádzajú k nám nejakí ľudia a hovoria nám:
      - Ten kňaz berie vera peňazí za vykonávanie svätých sviatostí, tamten veľa fajčí a chodí do kaviarne, o inom hovoria, že je nemorálny a predkladajú dlhý zoznam odsudzujúci kňazov a aj dôkazy toho, čo hovoria. Čo máme odpovedať týmto ľuďom?“
      Vtedy nám starec Paisij začal hovoriť: „Zo skúsenosti som zistil, že v tomto živote sú ľudia rozdelení do dvoch skupín. Tretia neexistuje. Všetci sú buď v jednej alebo v druhej. Jedna skupina ľudí sa podobá muche. Mucha si stále sadá na všetko špinavé. Napríklad, keď' je záhrada plná krásne voňajúcich kvetov a na jednom okraji záhrady urobilo nejaké zviera nečistotu, mucha preletí cez túto celú nádhernú záhradu, ponad všetky kvety, no nesadne si na žiaden z nich. Len čo zbadá nečistotu, okamžite si na ňu sadne a začne sa v nej hrabať, vychutnávajúc smrad. A nedá sa z toho miesta odplašiť.
      Ak by si teraz chytil muchu a ona by mohla rozprávať, na otázku, či vie, že niekde existujú ruže, by iste odpovedala, že vôbec nevie, čo to je. „Ja,“ povie ti, „viem, kde existuje smeti, záchody, nečistoty zvierat, kuchyne, špina.“ Jedna skupina ľudí sa teda podobá muche. Je to skupina ľudí, ktorá sa naučila stále vyhľadávať čokoľvek zlé a rozmýšľať o tom, nevediac a nechtiac nikdy zotrvať v dobre.
      Druhá skupina ľudí sa podobá včele. Včela hľadá a sadá si na všetko dobré a sladké, čo existuje. Povedzme napríklad, že do miestnosti, ktorá je plná nečistoty, niekto položil do kúta zákusok. Keď tam pustíme včelu, vzlietne a nesadne si nikam, pokiaľ nenájde zákusok.
      Ak teraz chytíš včelu a opýtaš sa jej, kde je smetie, odpovie ti, že nevie. Povie ti: „Tam sú gardénie, tam ruže, tam tymian, tam med, tam cukor, tam zákusok,“ a bude znalcom všetkých dobrých veci a vôbec nebude vedieť o zlých veciach. Toto je druhá skupina ľudí, tých, ktorí majú dobré myšlienky, rozmýšľajú o dobre a vidia dobré veci.
      Ak budú po ceste kráčať dvaja ľudia patriaci do týchto dvoch skupín, keď' prídu na miesto, kde niekto tretí vykonal „potrebu“, človek z prvej skupiny vezme palicu a začne prehrabávať nečistotu.
      Keď' však okolo tohto miesta prejde iný, z druhej skupiny, ktorý sa podobá včele, bude sa snažiť hlinou alebo nejakým kameňom zakryť nečistotu, aby ďalší okoloidúci nepocítili smrad pochádzajúci z nečistoty.“
      A nakoniec starec Paisij povedal:
      „Ja všetkým tým, ktorí prichádzajú ku mne a odsudzujú iných, hovorím tento príklad a navrhujem im, aby si sami vybrali, v ktorej skupine ľudí sa chcú nachádzať a nech si hľadajú ľudí patriacich do ich skupiny.“ (Jeromonach Christodoulos Svätohorský: Starec Paisij. Prešov : Vyd. Cuper, 1999, s. 5.)
MY      Toto poučenie nám vo svojej jednoduchosti dáva návod ako si budovať rýdzosť myslenia a zároveň je to dobrá rada, vďaka ktorej urobíme veľký pokrok v duchovnom živote.
ADE      Nebojme sa osvojiť si poučenie z dnešného Božieho slova. Strážme svoje myšlienky! Nech v našom srdci nájdu miesto iba tie, ktoré nás vedú k dobru a tak i ku kresťanskej dokonalosti.

12.06.2003 | Čítanosť(5834)
Mt 6, 25-34
12.06.2003 | Čítanosť(3752)
Mt 6, 16-24
12.06.2003 | Čítanosť(3677)
Mt 6, 9-15


© 2003 - 2015 Miron Keruľ - Kmec
Stránka je umiestnená na WebGlobe.
webdizajn
Computer and internet Computer and internet