24.október 2018

     MENU

Úvod
YouTube
Kontakt


Vyhľadávanie v archíve: fulltextové vyhľadávanie (aj v tele textu)


Vyhľadávanie v Svätom Písme:
     FACEBOOK

     NA ZAMYSLENIE

    Bratia, pochádzate od Boha, ste majetkom Boha, pre neho ste na zemi, aby ste ho milovali a za to si zaslúžili jeho večnú lásku a odmenu. Preto ponáhľajte sa k Bohu, utekajte v ústrety večnému životu, hľadajte všetky prostriedky k dosiahnutiu pravej múdrosti a večného šťastia. V tom je všetka múdrosť, povolanie i cieľ človeka.

~sv. Gregor Naziánsky~

25.11.2005 -
čítanosť752 reakcie0
(Share 189 0)


Téma: Lk 1, 28

Výstrižky...
(Zdroj: Podľa: MICHEL, J. C.: Kdo jsi, Maria? Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 1995, s. 25.)

       „Zdravas´, milosti plná, Pán s tebou,“ (Lk 1, 28). Svätý Lukáš použil grécky termín kecharitómené, ktorý je prekladaný ako „milosti plná“, „milosťou zahrnutá“ alebo tá, ktorá „prijala milosť“, či ktorej sa dostalo „zvrchovanej milosti“. Takto sa výraz kecharitómené stáva vlastne „titulom slávy“.
      Pre lepšie pochopenie azda poslúži poznanie, že anjelovo oslovenie je parafrázou proroka Zachariáša: „Plesaj a raduj sa, dcéra Silona, lebo, hľa, ja prídem a budem bývať uprostred teba – hovorí Pán“ (Zach 2, 14). Pre svätého Lukáša je zrejmé, že Mária je dávno zvestovanou sionským dievčaťom, s ktorým je spojený zvláštny Boží zámer. Výrok „budem bývať uprostred teba“ je úplne na mieste. Veď tu neide o žiadne duchovné navštívenie, ktoré vyžaduje dôveru, ale o Božie vtelenie.
      Hebrejsko-kresťanská tradícia nás učí, že anjel Gabriel, ktorý stojí pred Bohom (porov. Lk 1, 19), Boží posol, je ako všetci ostatní anjeli bytosťou nadradenou človekovi. A to pre svoju moc nad prírodou ako aj pre svoje miesto v blízkosti Stvoriteľa. Napriek tomu však stredom vesmíru nie je anjel, ale človek, pretože jeho úlohou je zmieriť nižšie stvorenie s vyšším, ducha s matériou. Skrze toto je človek, na rozdiel od anjelov, kráľom vesmíru, obrazom samého Boha. Pádom však stratil svoj cieľ a dostal sa do područia kniežaťa tohto sveta: satana, anjela vzbury.
      Ak však Gabriel takto pozdravuje Máriu, znamená to, že v nej poznáva jej mimoriadnu prirodzenosť a pôvodnú čistotu, ale aj ľudskú prirodzenosť, ktorá má byť obnovená a vykúpená krvou samotného Božieho baránka. Anjel poznáva novú kráľovskú povahu človeka. Z tohto pohľadu ešte lepšie môžeme pochopiť slová žalmistu:
       „Čože je človek, že naň pamätáš,
      a syn človeka, že sa ho ujímaš?
      Stvoril si ho len o niečo menšieho od anjelov,
      Slávou a cťou si ho ovenčil
      A ustanovil si ho za vládcu nad dielami tvojich rúk“
(Ž 8, 5-7).

12.06.2003 | Čítanosť(2812)
Lk 1, 67-80
12.06.2003 | Čítanosť(2589)
Lk 1, 39-55
12.06.2003 | Čítanosť(2528)
Lk 1, 26-38


© 2003 - 2015 Miron Keruľ - Kmec
Stránka je umiestnená na WebGlobe.
webdizajn
Computer and internet Computer and internet