22.jún 2018

     MENU

Úvod
YouTube
Kontakt


Vyhľadávanie v archíve: fulltextové vyhľadávanie (aj v tele textu)


Vyhľadávanie v Svätom Písme:
     FACEBOOK

     NA ZAMYSLENIE

    „Boh, ktorý miluje svoje dieťa, keď vidí, že niekto alebo niečo ho zasiahlo, má toľko fantázie, že vie pretvoriť zlo na dobro, nečinnosť na kontempláciu, bolestný výkrik na modlitbu, bolesť na úkon lásky.”

~CARLO CARRETTO~

04.06.2005 - Miron
čítanosť1143 reakcie0
(Share 224 0)


Téma: 3. nedeľa po ZSD / Mt 6, 22-33

Homília

AI      Zaiste mi dáte za pravdu, že zložitá ekonomická situácia našej spoločnosti ťažko dolieha na každého z nás. Rodičia, ktorí sa chcú postarať o svoje deti a zabezpečiť im všetko potrebné, sa veru musia veľmi obracať. V tejto situácií ľahko vzniká nebezpečenstvo, že sa človek dá celkom ovládnuť túžbou po mamone. Tu už neide o zabezpečenie osobných potrieb, ale o dobrovoľné odovzdanie všetkých svojich síl a schopností a myšlienok pre veci tohto sveta.
KE      Toto nebezpečenstvo nie je niečím novým. Ľudstvo sa s ním stretáva odjakživa. Aby sme sa vedeli brániť, náš Spasiteľ nám dnes dáva návod ako bojovať s týmto nebezpečenstvom. Tým návodom nie je výzva k nečinnosti, ale na plnú dôveru v Božiu prozreteľnosť. Evanjeliový úryvok sa končí nádherným prisľúbením: „Hľadajte teda najprv Božie kráľovstvo a jeho spravodlivosť a toto všetko dostanete navyše“ (Mt 6, 33).
DI      Znakom našej dôvery v Božiu prozreteľnosť je, ak na prvé miesto nášho snaženia nedáme starosť o zabezpečenie materiálnych dobier, ale hľadanie Božieho kráľovstva a jeho spravodlivosti... Je to trochu paradox, lebo toto snaženie môže na prvý pohľad znamenať skôr stratu ako zisk. Ale skutočne iba na prvý pohľad... Božie prisľúbenia sú totiž pravdivé a nemenné.
      Hľadajte teda najprv Božie kráľovstvo a jeho spravodlivosť... Tieto slová pekne vysvetľuje príkladom starec Paisij, grécky mních. Hovorí:
      Predstav si, že za stolom sedia dvaja ľudia a majú pred sebou tanier, na ktorom je desať marhúľ. Ak jeden pre svoju chamtivosť a labužníctvo zje sedem a druhému nechá tri, vtedy je v nepráve a krivdí druhému. Toto je nespravodlivosť.
      Ak však povie – „Veď sme dvaja a marhúľ je desať – teda každému z nás patrí päť,“ – a zje päť a druhému nechá ďalších päť, v tom prípade tento človek uplatňuje ľudské právo a má ľudskú spravodlivosť. Kvôli tomuto ľudskému právu sa často utiekame k súdom, aby sme našli spravodlivosť.
      Ak však zbadá, že druhému bratovi chutia marhule a bude predstierať, že jemu nechutia – zje len jednu – a povie druhému: „Brat môj, ty zjedz ostatné marhule, pretože mne nechutia, trochu mi aj škodia a preto bude lepšie, aby som ďalšie nejedol,“ vtedy má Božiu spravodlivosť, vďaka ktorej dáva prednosť tomu, aby bol podľa ľudského chápania ukrivdený. Avšak Božie požehnanie mnohonásobne odmení jeho obeť.
PAR      Toto pochopiť a prijať znamená mať Božieho ducha. Je to známkou dôvery v Božiu prozreteľnosť. Je to znak hľadania Božieho kráľovstva ako aj záruka, že Božie prisľúbenie, ktoré sme v dnešnom evanjeliu počuli, sa na nás naplní.
      Uplatnenie tejto Božej spravodlivosti vychádza z láskavého srdca, ktoré je vyformované prakticky žijúcou vierou. Ak nás vedie naše srdce z lásky k Bohu k rôznym obetám – či už ide o hmotné veci, alebo o náš čas alebo vedomosti – môžeme mať nádej na zásah Božej prozreteľnosti do nášho života. Boh si vždy nájde príležitosť i vhodný čas, aby odpovedal na našu veľkodušnosť.
MY      Túto pravdu by sme mohli zdokumentovať nesmierne veľkým množstvom svedectiev z každej doby. Pozrime sa len na jedno z nich:
      Keď slávny maliar Ferdinand Delacroix maľoval obraz ulice mesta Ríma, chcel na ňom vystihnúť všetky typické osobnosti. Už mal skoro všetky, ale keď došiel na osobnosť žobráka, nemohol nájsť model, ktorý by najlepšie vyhovoval. V tom čase bol pozvaný na banket medzinárodných milionárov. Tam sa stretol s Rothschieldom. Keď sa na neho zahľadel, uvedomil si, že jeho postava by sa najlepšie hodila na postavu žobráka na jeho obraze.
      Rothschield s myšlienkou súhlasil a na druhý deň už aj sedel v maliarovej pracovni. Mal oblečený roztrhaný kabát, v ruke držal žobrácku palicu a sedel na rozbitej stoličke. Keď okolo neho prechádzal maliarov žiak, tak mu prišlo Rothschielda ľúto, že z vreca vytiahol peniaz a vtlačil mu ho do ruky. Žiak nemal ani potuchy, kto bol tento žobrák. Rothschield sa poďakoval a vložil peniaz do vrecka. Na druhý deň dostal chlapec list, v ktorom mu Rothschield ďakoval a pripojil šek na 10000 frankov s tým, aby sa mu na ceste životom ľahšie kráčalo.
ADE      Evanjelium je plné paradoxov. I dnešné nie je výnimkou – hovorí, že dať, znamená získať, že stratiť mnoho pre Božie kráľovstvo, znamená získať mnoho pre svoj pozemský život. Prijatie tohto evanjeliového paradoxu nám pomôže odolať nebezpečenstvu ovládnutia nášho srdca mamonou a zároveň nám otvorí cestu pre prijatie Božej starostlivej láske, ktorej hovoríme prozreteľnosť.

      Inšpirácie: Mt 6, 16-24 / Mt 6, 25-34
12.06.2003 | Čítanosť(5675)
Mt 6, 25-34
12.06.2003 | Čítanosť(3642)
Mt 6, 16-24
12.06.2003 | Čítanosť(3608)
Mt 6, 9-15


© 2003 - 2015 Miron Keruľ - Kmec
Stránka je umiestnená na WebGlobe.
webdizajn
Computer and internet Computer and internet