18.august 2018

     MENU

Úvod
YouTube
Kontakt


Vyhľadávanie v archíve: fulltextové vyhľadávanie (aj v tele textu)


Vyhľadávanie v Svätom Písme:
     FACEBOOK

     NA ZAMYSLENIE

    Nič na svete nie je bezvýznamné.

~Schiller ~

20.06.2003 - Miron
čítanosť1515 reakcie0
(Share 454 0)


Téma: „Boli nahí a nehanbili sa...“ / Hriech / Pôstny príhovor / Gn 2, 25

Myšlienky... 71/2003

      Krátko po ruskej revolúcií priateľ Mikuláša Berďajeva, ruského pravoslávneho filozofa, váhal, čo vstúpiť do pravoslávnej cirkvi. „Môj život je duchovne veľmi úbohý,“ povedal. „Cítim, že by som mal vstúpiť do Cirkvi s nejakým venom. Že by som mal niečo priniesť.“
      „Nie,“ odpovedal Berďajev, „do Cirkvi by si mal vstúpiť nahý.“
      Obrad krstu jasne ukazuje, ako vstúpiť do krstu: nie oblečení do rúcha našej seba spravodlivosti, ale nahí, prosiaci o zaodetie do rúcha Božej milosti.
      Keď Adam a Eva jedli zo zakázaného ovocia, svojou neposlušnosťou stratili svoju nevinnosť. V knihe Genezis čítame: „A obaja, Adam i jeho žena, boli nahí a nehanbili sa jeden pred druhým“ (Gn 2, 25). Tento verš má vo Svätom písme dôležité miesto. Tvorí hranicu medzi rajom a padnutým svetom. Je to posledná veta rozprávania o stvorení. Je to posledná veta pred rozprávaním o Adamovom páde.
      „Boli nahí a nehanbili sa...“
      Slovo „nahý“ tu nie je použité len vo fyzikálnom zmysle. Znamená stáť pred druhými obnažený a nenalíčený, vidieť svojho druhého takým, akým skutočne je a umožniť mu vidieť seba samého, akým v skutočnosti som – a nehanbiť sa... Toto bola charakteristikou vzťahu medzi Adamom a Evou a Bohom. Boli úplne otvorení pred Bohom a jeden pred druhým a nemali čo skrývať. „Boli nahí a nehanbili sa...“
      Sv. Cyril Alexandrijský povedal: „Ó, aký nádherný stav bytia! Byť nahý a nehanbiť sa, pretože si ako prvý človek Adam, ktorý bol v raji nahý a nehanbil sa.“ To je to dôverné priateľstvo s Bohom, ktoré človek raz mal a teraz je znovu k nemu pozvaný späť skrze Spasiteľa.
      „Boli nahí a nehanbili sa...“ Tento stav sa zmenil akonáhle Adam a Eva zhrešili. Začali cítiť zahanbenie zo svojej nahoty. Skúšali ju odstrániť. „I otvorili sa obom oči a spoznali, že sú nahí. Zošili figové listy a urobili si zásterky“ (Gn 3, 7). „I zavolal Pán, Boh, Adama a povedal mu: „Kde si?“ On odpovedal: „Počul som tvoj hlas v záhrade, nuž bál som sa, lebo som nahý a preto som sa skryl“ (Gn 3, 9-10).
      Akonáhle Adam a Eva zhrešili, začali sa cítiť nahí v Božej prítomnosti. Hriech ich naplnil strachom, výčitkami a zahanbením. Adam už nechcel, aby ho Eva videla takého akým je. Podobne aj Eva. Hriech priniesol zahanbenie. Ak stav prarodičov pred pádom do hriechu sa dal charakterizovať slovami „boli nahí a nehanbili sa...“, tak stav po páde do hriechu sa môže charakterizovať takto: „boli nahí a veľmi sa hanbili.“ (Podľa: CONIARIS, Anthony M., Sacred Symbols That Speak, Vol. II., Light and Life Publishing CO., Minneapolis, Minesota 1987, s. 89-90.)
19.01.2010 | Čítanosť(909)
Téma: Gn 2,7-9; 3,1-7
03.09.2004 | Čítanosť(1098)
Gn 2


© 2003 - 2015 Miron Keruľ - Kmec
Stránka je umiestnená na WebGlobe.
webdizajn
Computer and internet Computer and internet