14.december 2018

     MENU

Úvod
YouTube
Kontakt


Vyhľadávanie v archíve: fulltextové vyhľadávanie (aj v tele textu)


Vyhľadávanie v Svätom Písme:
     FACEBOOK

     NA ZAMYSLENIE

    Ako je dobrým činom pamätať na svoje hriechy, tak isto je dobrým dielom zabúdať na svoje dobré skutky. Prečo? Pretože spomienka na naše dobré skutky nás vedie k namyslenosti. Rozmýšľanie o hriechoch nás zasa vedie k poníženosti a pokore duše...

~sv. Ján Zlatoústy~

20.06.2003 - Miron
čítanosť2688 reakcie0
(Share 498 0)


Téma: Pôst / Mk 2, 18-22 / Mt 9, 14-17 / Lk 5, 33-39

Myšlienky... 62/2003

      Ak nám niečo nie je po vôli, tak hľadáme spôsob, ako sa tomu vyhnúť. Farizejom Ježiš Kristus nebol po vôli a tak nečudo, že v celom evanjeliu nachádzame rôzne správy o rôznych sporoch, ktoré vyvolávali, len aby spochybnili Ježišovu náuku. Evanjeliu budú vždy odporovať tí, ktorí nie sú ochotní prijať túto Božiu perspektívu pre pozemský i večný život človeka.
      V dnešnom úryvku sme svedkami jedného z týchto sporov. Učeníci zbožných farizejov sa postili rovnako ako aj učeníci svätého Jána Krstiteľa. Ak je Ježiš Kristus Boží muž, prečo nevyžaduje od svojich učeníkov pôst ako to robili ostatní náboženskí vodcovia? Za touto na prvý pohľad nevinnou otázkou sa však skrýval útok na Spasiteľa, ktorým chceli farizeji spochybniť jeho náuku.
      Ježiš Kristus však prehliadol ich zámer. V odpovedi použil obraz svadby a veselia, ktoré spôsobuje prítomnosť ženícha. Aby sme však dobre pochopili toto jeho prirovnanie, potrebujeme najprv správne pochopiť pôst. Od pradávna je pôst telesným vyjadrením akéhosi nedostatku, je určitým volaním človeka, ktorý chce tento nedostatok zo svojho života odstrániť. Tým nedostatkom môže byť niečo osobné, čo človek vníma vo svojom vnútri – pocit viny po hriechu, túžba objaviť zmysel a nasmerovanie života, ale môže to byť aj niečo vonkajšie – nepokoj v rodine, na pracovisku, hrozba vojny... V pôste sa telo akoby zjednocuje s túžbou človeka po odstránení toho či onoho nedostatku.
      V Ježišových časoch bolo takto jedným z dôvodov pôstu očakávanie Mesiáša. Ale Mesiáš už prišiel! Preto Ježiš Kristus v obraze svadobného veselia hovorí farizejom, že dôvod na pôst pominul. „Dokiaľ majú medzi sebou ženícha, nemôžu sa postiť“ (Mk 2, 19). Nezavrhuje pôst, hovorí len, že teraz nie je jeho čas. Pripomína však, že „prídu dni, keď im ženícha vezmú; potom, v ten deň, sa budú postiť“ (Mk 2, 20).
      Zaiste veľmi ľahko vycítime „tie dni, kedy je potrebné postiť sa“. Sú to dni, kedy sa volí vojna ako riešenie medzinárodného konfliktu; kedy sa prijímajú zákony nerešpektujúce dôstojnosť a posvätnosť ľudského života; keď na pracovisku a v rodine vládne dusivá atmosféra z nedostatku vzájomného odpúšťania; keď sa viera zamieňa za súbor rituálnych zvykov; keď sa bagatelizuje ničivé pôsobenie hriechu... To všetko sú dni „keď je nám ženích vzatý“ – dni kedy potrebujeme pôst, ktorý zjednocuje telo s dušou v úsilí dosiahnuť vnútorné obrátenie, ktoré má moc obnoviť pokoj, priviesť k opusteniu, nastoliť porozumenie – teda vytvoriť priestor pre Božiu prítomnosť medzi nami.
04.02.2008 | Čítanosť(4598)
Téma: 1. pôstna nedeľa
25.06.2003 | Čítanosť(1769)
Téma: Pôst
25.06.2003 | Čítanosť(1756)
Téma: Pôst
25.06.2003 | Čítanosť(1531)
Téma: Pôst
12.06.2003 | Čítanosť(2825)
Mk 2, 18-28
12.06.2003 | Čítanosť(2579)
Mk 2, 1-12
12.06.2003 | Čítanosť(2544)
Mk 2, 13-17


© 2003 - 2015 Miron Keruľ - Kmec
Stránka je umiestnená na WebGlobe.
webdizajn
Computer and internet Computer and internet