10.december 2018

     MENU

Úvod
YouTube
Kontakt


Vyhľadávanie v archíve: fulltextové vyhľadávanie (aj v tele textu)


Vyhľadávanie v Svätom Písme:
     FACEBOOK

     NA ZAMYSLENIE

    Svet je stratený, ak v ňom nie je žiadna charitas, žiadna láska. Obdivuhodný materiálny pokrok ostane nakoniec bezcenný, ak nie je sprevádzaný široko sa rozprestierajúcim bratstvom. Je nutné, aby prestali vojny. Ale toto všetko už je v evanjeliu.

~Julien Green ~

20.06.2003 - Miron
čítanosť2511 reakcie0
(Share 410 1)


Téma: Blížny / Duchovný život / Zbožnosť / Mk 2, 18-22 / Mt 9, 14-17 / Lk 5, 33-39

Myšlienky... 58/2003

      Starý židovský príbeh rozpráva o Abrahámovi, ktorý keď jeden večer sedel pred svojím stanom zbadal ako k nemu prichádza starec unavený a špinavý z cesty. Abrahám vyskočil, vyšiel mu v ústrety a pozval ho k sebe. Umyl mu nohy a potom priniesol jedlo a nápoj. Starec začal okamžite jesť bez toho, aby sa pomodlil. Abrahám sa preto spýtal: „Nepomodlíš sa k Pánovi?“ Starec odpovedal: „Ja uctievam iba oheň, žiadnych iných bohov!“ Abrahám sa nahneval a vyhodil starca von do studenej a tmavej noci.
      V noci sa Boh prihovoril svojmu priateľovi Abrahámovi a spýtal sa, kde je ten cudzinec. Abrahám odpovedal: „Vyhodil som ho von, pretože ti nechcel vzdať úctu.“ Boh mu však vyčítavo povedal: „Ja som s tým mužom už cez osemdesiat rokov. Nemohol si ty byť s ním iba túto jednu noc?“
      Tento príbeh zaiste vyrozprával človek, ktorý dokázal pozorne vnímať život okolo seba. Vypozoroval, že veriaci ľudia majú často problém prijať rozdiely v štýle života iných ľudí zvlášť v náboženských otázkach.
      Niečo podobné môžeme nájsť vo výčitke farizejov, ktorú adresovali Ježišovi Kristovi: „Prečo sa Jánovi učeníci a učeníci farizejov postia, a tvoji učeníci sa nepostia?“ (Mk 2, 18). Táto výčitka však nemala opodstatnenie. Židovské náboženstvo prikazovalo dospelým postiť sa iba raz do roka. Ale zbožní ľudia a zvlášť farizeji, postili sa dvakrát do týždňa – v pondelok a štvrtok od východu slnka po jeho západ. Zákon im to neprikazoval, bol to dobrovoľný pôst, pre ktorý sa sami rozhodli. Napriek tomu však očakávali, že Ježišovi učeníci budú dodržiavať rovnakú pôstnu disciplínu, ako oni. Ježiš Kristus sa však postavil na obranu svojich učeníkov. Nie však preto, že by chcel podceniť význam pôstu. Sám bol mužom modlitby a pôstu. Nespochybnil blahodárny duchovný úžitok pôstu. Obranou učeníkov však zdôraznil, že pôst alebo akýkoľvek iný prostriedok pre utuženie duchovného života je pre človeka užitočný vtedy, keď ho človek vykonáva slobodne, z vlastného rozhodnutia. Tento úžitok sa stráca, keď sa niekto postí len preto, že sa bojí nepriaznivej mienky svojho okolia v prípade nedodržania pôstnej disciplíny.
      V podstatných otázkach našej viery musí byť jednota, v podstatných prvkoch nášho liturgického života musí byť tiež jednota, no v nepodstatných musí panovať sloboda. A medzi tie nepodstatné môžeme smelo zaradiť všetku tú rôznorodosť prostriedkov na rozvíjanie duchovného života, ktoré poznáme a ktoré sa nám núkajú. A to bez toho, že by sme im upierali ich význam a silu blahodárneho pôsobenia na dušu. Sloboda spočíva v tom, že si z tejto ponuky vyberieme to, čo prináša úžitok pre náš osobný duchovný život. A to môže byť u každého niečo iné. Preto nie je správne očakávať, že to, čo blahodárne pôsobí v mojom duchovnom živote, si musia osvojiť a praktizovať aj tí okolo mňa. Ak toto pochopíme, vyvarujeme sa nebezpečenstvu odsúdenia iných, lebo každý, kto berie svoju vieru vážne, z času na čas je vystavený tomuto pokušeniu pri pohľade na spôsob života svojich blížnych.
25.06.2003 | Čítanosť(987)
Téma: Blížny
27.06.2003 | Čítanosť(3015)
Duchovný život
12.06.2003 | Čítanosť(2824)
Mk 2, 18-28
12.06.2003 | Čítanosť(2575)
Mk 2, 1-12


© 2003 - 2015 Miron Keruľ - Kmec
Stránka je umiestnená na WebGlobe.
webdizajn
Computer and internet Computer and internet